Září 2007

Čas na čaj

13. září 2007 v 22:54 Potraviny

Čas na čaj

Čaj je už století součástí mnoha kultur. Využívá se nejen na medicínské účely, nespavostí začínaje a žaludeční nevolností konče. Pojmenováním čaj se původně označovali jen stále zelené listy čajového keře Camellia sinensis. Dnes takto nazýváme i různé léčivé bylinky či plody (například šípkový či heřmánkový čaj).
Čaj se už dávno nevyužívá jen pro jeho léčivé účinky. Sportovci si ho oblíbili pro jeho schopnost zvyšovat výkonnost nebo urychlovat regeneraci.
Čajová expertka a autorka mnoha publikací o čaji Diana Rosen doporučuje věnovat pozornost kvalitě čaje a jeho složení. Platí to například u tzv. ovocných čajích, které jsou většinou černým čajem s ovocnou vůní.
Nepijte denně více než čtyři šálky čaje.
Některé druhy čaje můžou u citlivých osob vyvolat alergie. Jsou to především čaje obsahující pyl nebo květy. Jak začnete používat nový druh čaje, sledujte, jestli vám nezpůsobí problémy.
Mezi originální čaje patří černé a zelené čaje. Podíl antioxidantů v nich je zajímavý pro sportovce. Protože čaj obsahuje i kofein, pije se pro jeho povzbuzující účinky ráno před tréninkem. Předností čaje (v porovnání s kávou) je, že povzbuzující účinek je sice mírnější, ale dlouhodobější.
Černý a zelený čaj se často míchá s jinými bylinkami, čím se rozšíří spektrum jeho účinnosti (například zelený čaj s květy jasmínu nebo lípy).
Které čaje by neměli chybět ve vaší kuchyni?
Maté (cesmína paraguajská) obsahuje velké množství kofeinu, vitamínů a minerálů. Má silné povzbuzující účinky, proto se nedoporučuje pít večer.
Heřmánkový čaj má uvolňující účinky a působí proti nespavosti.
Zázvorový čaj je osvědčeným prostředkem při nevolnosti, poruchách trávení a křečích.
Ginseng podporuje krevní oběh. Sportovci oceňují jeho energizující efekt, proto po něm sahají před i po tréninku.
Zelený čaj je bohatý na anitioxidanty a napomáhá při spalování tuků.
Mátový čaj pomáhá při trávicích problémech.
Mateřídouška účinkuje při zápalech dýchacích cest, ulehčuje vykašlávání. Pomáhá i při poruchách trávení.
Šalvějový čaj dezinfikuje, proto se s úspěchem používá jako kloktadlo při zápalech hrdla a při ošetřování drobných poranění.

Syrová strava

13. září 2007 v 22:47 Diety

Syrová strava

Demi More: 165cm, 53 kg
O kolik se zhubne? Zhruba o 2 kg týdně
Princip: Konzumují se výhradně syrové, nezpracované potraviny
Pozitiva: Odpadá vaření, člověk se cítí lehce. Velký pozor na ryby a maso- musí být té nejlepší kvality /hrozí zde nákaza parazity)
Negativa: Ne všichni lidé snášejí syrovou stravu. U některých se mohou snadno projevit žaludeční problémy. Navíc, chléb je tabu.
Zdravotní hledisko: Nevařené jídlo je založeno na životním způsobu lidí z doby kamenné, kteří také jedli jen syrovou stravu. Mnozí vědci tvrdí, že látková výměna a zažívání se v průběhu evoluce nezměnily, a pokládají tuto formu výživy ještě i dnes pro většinu lidí za vhodnou.
Proč všechno syrové? Už dva roky zůstává kuchyně Demi Moore studená- herečka a mnohonásobná matka je zastánkyní dokonalého počišťovacího efektu syrové stravy. Jídlo navíc nemusí připravovat jen doma, v USA totiž již existují restaurace, které se na toto trendy jídlo specializují, a pokud si dobře vzpomínáte, tak i čtyři hrdinky seriálu Sex ve městě si při svých setkáních povídaly u syrového masa a zeleniny. Trend postupuje, a tak byla nedávno také v Londýně otevřena první "Raw" restaurace. Na jídelníčku jsou obložené talíře se syrovými potravinami veselých barev, čerstvé ryby a tenounké plátky masa- carpaccios, nad který i skeptici zapomenou na běžná teplá jídla. Nerada vaříte? Tak zkuste vitariánství. Více informací o této dietě získáte v knize "Zázračná detoxikace- Syrová strava a bylinky pro dokonalou buněčnou regeneraci", kterou napsal Robert Morse.
Její fitness-tajemství: Místo toho, aby denně běžela do tréninkového centra, nosí Demi celé hodiny závaží (po 250 g) na kotnících. Plnění běžných povinností tak mění v permanentní trénink, který zeštíhluje postavu, a jí tak zbývá víc času pro její tři děti a manžela, se kterým si jde také občas ráda zběhat.
Vitariánský jídelníček: Snídaně- lahodný ovocný salát, oběd- hovězí carpaccio s žampiony, večeře- obložený sýrový talíř a sushi (bez rýže)
Urychlovače: Demi sází na syrové chilli papričky. Jídlu dodají pořádné grády a navíc díky své ostrosti urychlují látkovou výměnu, a tím i spalování tuků.
Zářivě červená koktejlová rajčata jsou hereččinými oblíbenci. Není divu, protože 10 kusů má pouhých 14 kalorií! Aby zahnala chuť na sladké, zmrazí si neslazenou třešňovou šťávu a pak ledové kostičky cucá- jsou výborné a dokonce ještě spotřebují (!) 40 kalorií.